سردی در روابط زناشویی

سردی در روابط زناشویی

 

لطفا" در مورد سردی در روابط زناشویی و دلایل آن توضیحاتی ارائه بفرمایید؟

متخصصان توصیه می کنند خوب است تربیت جنسی و آموزش رفتارهای جنسی قبل از آغاز زندگی مشترک شکل بگیرد. اما بسیاری از خانواده ها نگران هستند که شاید تربیت جنسی و دادن اطلاعات به فرزندان منجر به تحریک تمایلات جنسی آن ها شود و ممکن است موجب اختلال در روند تکامل و بلوغ آنان گردد.توجه داشته باشید هر انسانی یک موجود جنسی است و مهم نیست در کدام خانه،کدام خانواده و کجا زندگی می کند. بچه ای که متولد می شود ، غریزه جنسی دارد و همانطور که مراحل رشد را طی می کند تمایلات جنسی نیز در او رشد می کند، پس بهتر است این رشد زیرنظر والدین و به صورت اصولی انجام شود.نباید به خاطر ترس از اینکه ممکن است این تمایلات جنسی بیدار شوند همه چیز را انکار کنیم و از دادن اطلاعات به فرزندان خودداری کنیم.چرا که چیزی به عنوان بیدار شدنتمایلات جنسی در کودکان وجود ندارد.باید توجه بیشتری به این موضوع داشت.نباید از دادن اطلاعات جنسی به فرزندانمان ترس و واهمه داشته باشیم.

آیا اصلا چیزی به عنوان سرد مزاجی در یک فرد وجود دارد؟

به لحاظ علمی چیزی تحت عنوان سرد مزاجی که فرد به ارث برده باشد یا از جایی کسب کرده باشد وجود ندارد. هیچ موجود جنسی سالمی نیست که سرد مزاج به دنیا آمده باشد و این برداشت غلط است یا اینکه اگر مردی در فاز تحریک جنسی مشکل دارد نباید او را ناتوان جنسی بدانیم. بسیاری از مسائل و مشکلات زندگی باعث بروز رفتارهایی می شوند که آنها را با برچسب سرد مزاجی و ناتوانی جنسی مشخص می کنیم، در حالی که ممکن است زن به دلیل سختی کار، مشکلات بچه داری یا بیماری های مزمن گاهی اوقات تمایلی به برقراری رابطه نداشته باشد. پس نباید او را سرد مزاج بنامیم. به عبارتی گاهی اوقات زوجین شرایطی را تحمل می کنند که منجر به سردی روابط بین آنها می شود نه اینکه خود آنها سرد مزاج باشند. از طرف دیگر نباید بی میلی جنسی را آنقدر تحت تاثیر شرایط اجتماعی، فرهنگی و تربیتی بدانیم. معمولا زوجینی که در فضای پر اضطراب و استرس زندگی می کنند میل جنسی شان کاهش می یابد. بدرفتاری ها، پرخاشگری و بدخلقی های طرف مقابل می تواند میل جنسی را کاهش دهد. پس بهتر است ابتدا مشکلات را ریشه یابی کرده و حل کنند. زن و مرد باید در روابط روزانه آمادگی جنسی را ایجاد کنند. در آغوش گرفتن و نگاه عاشقانه داشتن می تواند در طول روز محرکی برای وقوع یک رابطه زناشویی مناسب باشد. تحریک جنسی هم باید از طرف شوهر و هم از طرف زن صورت گیرد و هیچوقت نباید توقع داشت که زن یا شوهر به تنهایی آغازگر یک رابطه باشند. داشتن معاشقه می تواند بسیار موثر باشد. برخی عوامل بازدارنده مثل شرم و حیای بی مورد و توجه بیش از حد به نگاه دیگران وجود دارد که مانع ابراز علاقه زوجین در خانواده می شود. خانواده ها نیاز دارند در این زمینه آموزش بیشتری ببینند. تربیت جنسی به این معنا نیست که خانواده ها عملی را به فرزندانشان آموزش دهند، بلکه باید رفتارهای جنسی و هویت جنسی را شکل دهند. تاکید روانشناسان بر این است که والدین باید در جمع خانواده ابراز علاقه خود را به طریق گوناگون نشان دهند. مثلا با در آغوش گرفتن یا شوخی کردن، خیلی وقت ها والدینی را مشاهده می کنیم که جلوی فرزندانشان با هم شوخی می کنند اما از اینکه همدیگر را در آغوش بگیرند خجالت می کشند؛ چون نگران هستند فرزندانشان چه فکری می کند. توجه داشته باشید بچه ها قدرت خواندن ذهن پدر و مادر را ندارند که آنها می خواهند با این بغل کردن همدیگر به یک عمل برسند. بچه ها تنها چیزی که می بینند و یاد می گیرند این است که دو نفر همدیگر را دوست دارند و می تواند همدیگر را در آغوش بگیرند، ببوسند و نوازش کنند. اینها مفاهیم جنسی هستند که می توانیم به فرزندانمان بیاموزیم. در چنین فضایی که آرامبخش و پر از عاطفه است رشد فرزندان می تواند بهتر صورت گیرد.

آیا ممکن است سرد مزاجی فردی ارثی باشد؟ به این صورت که مادر یا مادر بزرگش هم اینگونه بوده باشد؟

خیر. سرد مزاجی ژنتیکی نداریم. فقط سرد مزاجی می تواند در عالم بیولوژیک وجود داشته باشد که بعضی از افراد ممکن است به دلایل هورمونی مشکل داشته باشند که در فاز تحریک پذیری دچار اختلالی می شوند. معمولا افراد به علت عدم آگاهی نسبت به خودشان در مورد اینکه یک موجود جنسی هستند و امیال جنسی ویژه ای دارند گاهی اوقات نمی توانند رفتارهای جنسی مناسب داشته باشند. کسی که فکر می کند سرد مزاج است اگر به گذشته اش نگاه دقیقی داشته باشد ممکن است هیچگاه کسی با او در مورد امیال جنسی و اینکه چگونه می تواند از آن بهره ببرد صحبت نکرده باشد و طبیعتا این فرد آموزش های جنسی را هم یاد نگرفته، هر چند که دوران بلوغ را سپری کرده باشد. متاسفانه در برخی از خانواده ها فرهنگی به نام مرد گریزی شایع است. مثل مادری که هیچ وقت درباره مسائل جنسی با فرزندش صحبت نمی کند و مداوم می کوید که من از مرد جماعت بدم می آید. بچه ای که نمی تواند این مسئله را تحلیل کند آن را به مسائل جنسی ارتباط می دهد و ویژگی مرد گریزی بدون اینکه خودش بداند در او اثر می گذارد و به مرور باعث می شود که این زن در آینده و پس از ازدواج در رابطه جنسی با همسرش دچار مشکل شود و هیچگاه نمی تواند از رابطه خود لذت ببرد.


زمان انتشار: يكشنبه 04 اسفند 1392 (10 سال قبل)
تعداد بازدید: ۷۹۱۹